Ordlista

Kolhydrater
Gemensamt namn för socker, stärkelse och kostfiber. Kolhydrater finns bland annat i spannmålsprodukter, ris, potatis, grönsaker, rotfrukter och frukt. Vår främsta energikälla. Bör ge oss cirka 55 procent av de kalorier vi får i oss.

Kostfiber
Kostfibrer eller fiber kallas de kolhydrater som vid matsmältningen inte bryts ned. Till skillnad från annan mat vi äter når de alltså tjocktarmen, i stort sett opåverkade. Detta påverkar bland annat tarmfunktionen positivt. Fibrer kan också påverka blodsocker och blodfetter positivt.

Kärnvetemjöl
Kärnvetemjöl är ett ljust mjöl med låg askhalt och högt falltal. Det framställs av svenskt normalvete av god kvalitet. Är lämpligt till sockerkakor, småkakor, pizza, pannkaka och såser.

Nutrition
Omfattar människans olika näringsbehov, livsmedelskonsumtion och kostvanor. Nutrition omfattar även sammansättningen och näringsinnehållet i både enskilda livsmedel och koster samt sambandet mellan kostintag och hälsotillstånd.

Oligofruktos
Oligofruktos är en typ av fibrer som finns naturligt i tusentals olika växtarter. Oligofruktos fungerar framför allt som näring (prebiotika) åt nyttiga bifidusbakterier och lactobaciller i tarmen. Dessa bakterier hjälper till att hålla magen i balans.

Prebiotisk
En prebiotisk produkt innehåller oftast olika typer av kostfibrer (till exempel oligofruktos) som stimulerar tillväxten av probiotiska mikroorganismer (bakterier).

Probiotisk
En probiotisk produkt innehåller nyttiga bakterier som kan passera genom mag-/tarmkanalen levande. I framför allt tjocktarmens slemhinna lever bakterierna vidare och bidrar till en bra bakteriebalans. Bakterierna i vår tarmkanal har stor betydelse för vår hälsa. Inte minst när magen kommer ur form, som till exempel vid sjukdom & antibiotikabehandling, stress eller ändrade matvanor.

Quinoa
Quinoa är ett frö från Sydamerika och det är näringsrikt och är naturligt glutenfritt. Generellt höjer det blodsockret långsamt och har på kort tid blivit mycket populärt, inte minst för sin goda smak.